Polyurethaan-specialist Herikon in Almelo liep door groei tegen de eigen grenzen aan. Met hulp van Bemet en Plan-de-CAMpagne is het digitale werkproces tegen het licht gehouden en verbeterd. Orderinformatie is nu overal in de fabriek realtime aanwezig en er kan direct worden bijgestuurd. “Dat geeft rust en biedt leverbetrouwbaarheid,” aldus managing director Dennis Glaasker.
Met het productaanbod zit Herikon in de high mix, low volume. Dat maakt het proces zelf uitdagend om te automatiseren. Hier komt het nog veel aan op ambacht. Wel moeten kleine series absoluut foutloos zijn, want afkeur heeft weer invloed op de planning. Ruim 20 jaar geleden was het bedrijf een van de eerste afnemers van Plan-de-CAMpagne van Bemet. “Als ERP-pakket voor de maakindustrie paste dat bij ons, ook omdat een logische volgorde wordt gebruikt, van offerte tot pakbon,” vertelt Dennis Glaasker in een uitgebreid interview met vakblad Metaal Magazine.
In de loop van de jaren groeide Herikon sterk. “We liepen tegen ons eigen plafond en qua planningsmogelijkheden tegen dat van Plan-de-CAMpagne aan. Onze klanten zijn ook vaak onze leveranciers. Zij leveren onderdelen die wij vervolgens met polyurethaan (PU) bekleden en weer terugsturen. Dan kom je soms in een spagaat als zij te laat leveren. Voor het gieten, harden, stralen en primeren zijn namelijk strikte tijdsvensters noodzakelijk. En met minimaal honderd orders in de week is de doorlooptijd cruciaal, omdat het materiaal voor verwerking een gelimiteerde houdbaarheid heeft.”
“De software en het gewenste proces sluiten nu perfect op elkaar aan,” vindt Glaasker. “Het werkt professioneler, dynamischer én relaxter. Plan-de-CAMpagne zorgt voor inzicht en rust op de werkvloer.”
‘Branden voorkomen’
Zo kan één leverancier die te laat levert alle andere orders verstoren. “Onze to-do-lijsten waren vaak al verouderd op het moment dat ze geprint waren. Dat maakte dat we uiteindelijk in het proces meer bezig waren met branden blussen dan branden voorkomen.” Herikon en Bemet raakten hier een jaar geleden over in gesprek. “Wij waren het al snel eens dat het smarter moest,” zegt Mark Haverkort, accountmanager van Bemet. “En we zagen dat dat met Plan-de-CAMpagne mogelijk was.”
Glaasker: “Essentieel voor ons was dus dat informatie digitaal, op één plek, beschikbaar moest komen zodat iedereen er overal bij kan. En bovenal live, dus realtime.” Daarnaast wilde hij achteraf structuur hebben voor de nacalculatie en KPI’s. De roadmap die het beoogde proces in kaart bracht, werd vervolgens in eigen huis afgestemd om te kijken of het klopte. “En of we op één lijn zaten. Het menselijke aspect is met realtime namelijk ook van belang, om de angst voor big brother te voorkomen. Gelukkig hebben we een goede interactie tussen werkvloer en management.”
Door de verhuizing naar ons nieuwe hoofdkantoor in Leusden, kan het gebeuren dat we wat minder goed bereikbaar zijn dan u van ons bent gewend. We hopen op uw begrip. Mocht u onze collega’s willen bellen, dan zijn wij rond de feestdagen als volgt bereikbaar…
Lees meerNaast (online) klassikale trainingen biedt Bemet ook trainingen via e-learning aan. U kunt dus waar u maar wilt en in uw eigen tijd de lesstof volgen en in een eigen oefenomgeving de vooraf opgenomen lesstof van de trainer doornemen. U hoeft er de deur niet voor uit!
Lees meerWilt u meer weten over de digitale transformatie van productiebedrijven, de trends in de maakindustrie en de uitdagingen? Schrijf u in voor het webinar ‘De CAD/CAM productie-omgeving van morgen’ op dinsdag 8 december a.s. Deze online sessie duurt circa 45 minuten. Inschrijven en deelname zijn geheel kosteloos en vrijblijvend.
Lees meerWilt u snel kunnen calculeren en minder fouten maken? Of met planning een hogere leverbetrouwbaarheid realiseren? Het kan met ERP! Kijk voor meer mogelijkheden met ons mee op dinsdag 8 december om 10:00 uur tijdens het webinar ‘Bespaar tijd en geld met ERP’. Deze online sessie duurt maximaal 90 minuten. Inschrijven en deelname zijn geheel kosteloos en vrijblijvend.
Lees meer